Miesiąc mody jesień-zima 2021/22 już za nami: od połowy lutego kupujący i redaktorzy pism błyszczących oglądali lookbooki i prezentacje wideo marek modowych, z których część została zrealizowana zgodnie z kanonami sztuki filmowej. Mimo braku pokazów offline, nie zabrakło inspiracji: projektanci i ich zespoły na nowo przemyśleli swoje doświadczenia związane z kwarantanną, z nostalgią wspominali imprezy i odległą przeszłość, realizowali najbardziej szalone pomysły i marzyli o przygodach i podróżach. Co z tego wynikło i jakie trendy na nadchodzącą jesień i zimę mogliśmy zaobserwować na wirtualnych wybiegach, opowiedzieliśmy w trendreportażu. Poniżej przedstawiamy również listę najlepszych printów nadchodzącego sezonu, które możesz zacząć nosić już teraz. W ten sposób zapewnisz sobie status trendsettera.
Ah, Harlequinos
To nie wers z kultowej piosenki Pugaczowej, ale historyczny strój harlequina z Florencji zainspirował Marię Grazię Chiuri w Diorze i Pierpaolo Piccioli w Valentino, wieloletnich partnerów kreatywnych tych domów w projektowaniu akcesoriów. Jakby w zmowie, ozdabiały sukienki, płaszcze i dzianiny dużymi pastylkami. Pierpaolo nie ograniczył się do nadruku - wyrył postać w tkaninie, zamieniając ją w sieć perforacji. Sharaf Tager, dyrektor kreatywny marki Casablanca, posunął się najdalej w swojej miłości do geometrycznych wzorów: jego dopasowane sukienki z elastycznej tkaniny, golfy, płaszcze i poncho w czerwone i czarne romby zajmują większą część jesienno-zimowej kolekcji.
Dior Jesień-Zima 2021/22
Casablanca jesień-zima 2021/22
Nanushka jesień/zima 2021/22/22
Valentino jesień/zima 2021/22/22
Naiwny kwiatowy nadruk z dzieciństwa
Najpopularniejszym nadrukiem w sezonie FW21/22 jest wiosenna kompozycja kwiatów. Na przykład niezapominajki, stokrotki, krzewy różane, piwonie zdobiły koszule w stylu bieliźnianym, bluzki, spódnice, garnitury i płaszcze wielu marek, od Ganni na Copenhagen Fashion Week po Giorgio Armani w Mediolanie i Paco Rabanne w Paryżu. Jednak na poprzednich wirtualnych pokazach ten prawdziwie ponadczasowy wzór został zapamiętany jako jeden ważny szczegół: tkanina sprawia wrażenie, jakby była postarzana. Widać to w inspirowanej latami '00 kolekcji Blumarine oraz w pracach projektanta Jonny'ego Johanssona dla Acne Studio. Na filmach tych ostatnich można odnieść wrażenie, że modelki mają na sobie dawno zapomniane koszulki nocne i piżamy zszyte w nowy sposób. Paco Rabanne Jesień-Zima 2021/22 Acne Studio Jesień-Zima 2021 Blumarine jesień/zima 2021/22 Isabel Marant jesień-zima 2021/22/22 Dries Van Noten i Dior mieli najciekawszy zbieg printów. Realistyczne szkarłatne róże, jakby wydrukowane na tkaninie, zdobiły topy, koszule, jedwabne szale i dzianiny w kolekcjach marek. Dries Van Noten Jesień-Zima 2021/22 Dior Jesień-Zima 2021/22Nie zapomnij o logotypach i monogramach.
Loga i monogramy Versace, Chanel, Balmain i Givenchy z pewnością wyglądają świetnie, ale projektanci tych kultowych marek nie uważali, że to zbyt duży wysiłek, aby przypomnieć nam o ich wyglądzie. Wdzięczne, symetryczne rzędy archiwalnego monogramu PB (skrót od Pierre Balmain) Oliviera Rousseta pojawiają się na trenczach, kombinezonach, kurtkach bomberkach i akcesoriach, podczas gdy Virginie Viar ozdobiła logo Chanel jaskrawymi kolorami i odtworzyła je na spódnicach i żakietach. Kim Jones była bardziej subtelna w swojej pierwszej kolekcji odzieży damskiej ready-to-wear jako dyrektor kreatywny w Fendi. Fendi is Fun, hasło ukute przez Karla Lagerfelda w latach 60-tych, ewoluowało w FF, a w 2021 roku Kim zastosowała ten skrót na wąskich rajstopach i tylnej części płaszcza. Balmain Jesień-Zima 2021/22 Chanel Jesień-Zima 2021/22 Civenchy jesień/zima 2021/22 Versace Jesień-Zima 2021/22/22Witamy w zoo
Głównym rywalem floral print pod względem częstotliwości jego stosowania przez projektantów jest animalistyczne wzory na tkaninie. Na jesień-zimę 2021/22 było ich bardzo dużo i nie wystarczyło poprzestać na lamparciej skórze. Giambattista Valli, Rokh, Halpern, Lanvin, a nawet Max Mara, który wykorzystał dzikie nadruki na spódnicach midi, wykorzystali motywy kotów do stworzenia stylizacji, ale w kolekcji pojawiły się również inne zwierzęta. W jubileuszowej kolekcji Caroline Herrery jasne garnitury pokryte były nadrukami żyraf, kurtki i płaszcze Anny Sui przypominały krowy z alpejskich łąk, a czarno-białe sukienki Moschino przywodziły na myśl urocze zebry. Etro jesień-zima 2021/22 Anna Sui jesień/zima 2021/22 Moschino jesień/zima 2021/22 Lanvin jesień/zima 2021/22/22Iluzje optyczne.
Uwaga, może przyprawić o zawrót głowy! Ekipy Prady, Loewe, Jil Sander, Altuzarra i wielu innych, podobnie jak Louis Vuitton, bawiły się geometrycznymi kształtami, kolorami, technikami tie-dye i fotograficznymi wzorami. Tym razem Nicolas Ghesquière nie pracował z abstrakcyjnymi wzorami w stylu lat 80-tych, ale ozdobił okrycia wierzchnie fragmentami słynnych dzieł sztuki i starożytnymi rycinami. Jonathan Anderson w Loewe generalnie postawił na psychodeliczny klimat, a nadruki pomogły mu uczynić kolekcję jesienno-zimową szaloną. Jil Sander jesień/zima 2021/22 Eckhaus Latta jesień/zima 2021/22 Vivetta jesień/zima 2021/22 Loewe jesień-zima 2021/22/22Multipoint
Polka dots, która straciła na popularności kilka sezonów temu, powróciła: kropki na lejących się tkaninach namalowali Prabal Gurung i Pierpaolo Piccioli. Większe koła namalował na aksamicie libański projektant Elie Saab, a West Gordon u Caroliny Herrery. Nadruk w kropki częściowo kontynuuje zabawę projektantów z iluzjami optycznymi. Henrik Vibskov jesień/zima 2021/22 Prabal Gurung jesień/zima 2021/22 Valentino jesień/zima 2021/22/22 Elie Saab jesień-zima 2021/22/22Luźna plecionka
Tartan w kratę i madras nie zniknęły, klasyczne wzory są nadal modne u Vivienne Westwood, Molly Goddard, Paula Smitha i Diora. Jednak nawet konserwatywni drukarze byli zmęczeni formalnością i zaczęli skłaniać się ku temu, co bardziej swobodne i minimalne. Duże kwadraty zdobiły garnitury Jil Sander, płaszcze Aknvas, sukienki Christian Siriano, trencze Roksanda i poncho Valentino. Dyrektor kreatywna Hermès, Nadège Vanet-Zybulski, oparła całą kolekcję na odpowiedniej, uproszczonej geometrii, a siatka została przekształcona nie tylko w print, ale także w elementy dekoracyjne na spodniach i spódnicach. Aknvas Jesień-Zima 2021/22 Hermès jesień/zima 2021/22 Jil Sander jesień/zima 2021/22/22 Roksanda jesień/zima 2021/22/22"Gęsia stopka.
Pisaliśmy już o tym, jak projektantki Nina Ricci, Lissy Herrebrug i Rushemi Botter, wykorzystały klasyczny wzór w jodełkę w niemal każdej stylizacji z kolekcji jesień/zima: na płaszczach, rajstopach, spódnicach i spodniach. Ale nie tylko paryski duet sprawił, że staromodny wzór znów stał się aktualny. Czarno-biały wzór został wykorzystany również w nowych kolekcjach Nanushki, Alice + Olivia, Annakiki oraz Dolce & Gabbana. Alice + Olivia jesień/zima 2021/22 Nina Ricci jesień/zima 2021/22 Victoria Beckham jesień/zima 2021/22/22 Dolce & Gabbana Jesień-Zima 2021/22Odbitki retro z archiwów
Archiwa są jednym z kluczowych źródeł pomysłów dla dyrektorów kreatywnych domów mody o bogatej historii. Jednym z ostatnich głośnych przykładów jest pierwszy pokaz Gabrieli Hirst w Chloé, w którym amerykańska projektantka wykorzystała printy stworzone przez jej poprzedników. Na przykład wzór konia, tak często wykorzystywany przez Natashę Ramsay-Levy, zdobił patchworkowe marynarki Hirsta. Zespół Emilio Pucci przeszukał archiwa w poszukiwaniu sukienek z abstrakcyjnymi nadrukami z lat 60. i unowocześnił te cętkowane wzory w kolekcji jesień-zima 2021/22. Guillaume Henry zrobił to samo w Patou.Chloé Jesień-Zima 2021/22 Emilio Pucci Jesień-Zima 2021/22 Schiaparelli jesień/zima 2021/22 Patou jesień-zima 2021/22/22